کد خبر: ۸۱۲۶
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰

تجربه‌های خبرنگار کوچک

رضا بهرامی از مهر سال گذشته وارد عرصه خبری شده است و موفق شد در جشنواره فرهنگی‌هنری «امید فردا» که وابسته به آموزش‌و‌پرورش است، در رشته خبرنگاری، مقام اول ناحیه را کسب کند.

ویدئو‌هایی از دانش‌آموزان خبرنگار را در کانال آموزش‌و‌پرورش ناحیه‌۷ دیده بود که شیفته کار خبرنگاری شد. رضا بهرامی متولد سال‌۹۰ و دانش‌آموز کلاس ششم دبستان رازدان در محله امامیه است. او از مهر سال گذشته وارد عرصه خبری شده است و درحال حاضر به‌عنوان خبرنگار سایت خبری آموزش‌و‌پرورش استان خراسان رضوی (پانا) فعالیت می‌کند.

رضا سال گذشته موفق شد در جشنواره فرهنگی‌هنری «امید فردا» که وابسته به آموزش‌و‌پرورش است، در رشته خبرنگاری، مقام اول ناحیه را کسب کند.

- چه شد که سراغ خبرنگاری رفتی؟
همیشه این سؤال در ذهنم بود که چطور می‌توانم مثل گزارشگر‌هایی که در سایت خبری آموزش‌و‌پرورش فعالیت می‌کنند، فعالیت کنم. وقتی پیش معاون پرورشی مدرسه‌مان رفتم، من را راهنمایی کرد و پس از تهیه چند خبر و گزارش از مدرسه و برنامه‌های آن در مناسبت‌ها، من را به آموزش‌و‌پرورش استان معرفی کرد.

بعد هم در ناحیه ۷ برای من و چنددانش‌آموز دیگر که به این حرفه علاقه‌مند بودیم، کلاس‌های خبرنگاری برگزار کردند. این کلاس‌ها در سطح مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته خیلی کمک کرد که بتوانم خبرنگار رسمی ناحیه و بعد هم خبرنگار استانی آموزش‌و‌پرورش شوم.

- از همان ابتدا به خبرنویسی می‌پرداختی؟
آن اوایل هنوز زیاد به خبرنویسی و گرفتن عکس‌های هنری مسلط نبودم و پوشش اخبار را بیشتر تصویری انجام می‌دادم. اولش کارم خیلی سخت بود و مطالب خبری را با پاورپوینت ارائه می‌کردم که ساعت‌ها وقتم را می‌گرفت. بعد‌ها متوجه شدم با گوشی تهیه گزارش‌های خبری و تصویری آسان‌تر است؛ به‌همین‌دلیل نرم‌افزار‌ها را بررسی کردم و توانستم با آزمون و خطا و دیدن فیلم‌های آموزشی در اینترنت، کار ویرایش فیلم و خبر را انجام دهم.

- چقدر تجربه کردی که توانستی به‌عنوان خبرنگار استان انتخاب شوی؟
چند‌ماه بعد‌از شروع‌به‌کار، برای خبرنگاری در سطح ناحیه و استان، چند‌ین لوح تقدیر دریافت کردم و در حال حاضر هم به‌عنوان خبرنگار آموزش‌و‌پرورش استان خراسان رضوی در اغلب برنامه‌های خبری شرکت می‌کنم.

- از موفقیت‌هایی که تا‌کنون کسب کرده‌ای، بگو.
الان یک‌سال از فعالیتم در‌زمینه خبرنگاری می‌گذرد و گواهی گذراندن دوره‌های خبرنگاری مقدماتی و تکمیلی و پیشرفته را دریافت کرده‌ام. علاوه‌بر‌آن دو تقدیرنامه از اداره آموزش‌و‌پرورش ناحیه‌۷ و تقدیرنامه‌ای از اداره آموزش‌و‌پرورش استان خراسان رضوی به‌خاطر پوشش‌دادن اغلب خبرهایشان دارم.

در مسابقات حفظ جزء سی قرآن در کلاس پنجم در سطح ناحیه مقام اول را کسب کردم و مقام‌هایی برای کتاب‌خوانی هم دارم. البته بیشتر از همه، عاشق کار خبری هستم. خبرنگاری کار سختی است؛ باید عاشقش باشی که در آن موفق شوی.

- تجربه‌هایت در عرصه خبرنگاری را هم با کسی به اشتراک گذاشته‌ای؟
بله. خیلی از چیز‌هایی را که یاد گرفته‌ام، به دوستانم در مدرسه و بین اقوام ارائه کرده‌ام. گاهی در کلاس‌های گروهی، از تجربیاتم در روزنامه‌نگاری می‌گویم یا وقتی می‌بینم کسی دوربین را درست دستش نمی‌گیرد، کمکش می‌کنم. همچنین اگر ببینم کسی درزمینه ویرایش مشکل دارد، تجربیات خودم را به او می‌گویم.

ارسال نظر